Dr. Alban Daci
www.albandaci.blogspot.com
www.albandaci.blogspot.com
Ėndrra universitare sa afėr dhe larg
Sapo u mbyll ky vit akademik pėr maturantėt shqiptar, ku njė pjesė e mirė e
tyre tani kanė objektiv kryesor fillimin e jetės universitar,
frekuentimin e auditorėve dhe bibliotekave pėr tė thelluar njohurit e
tyre pėr profesionet qė duan tė ushtrojnė nė tė ardhmen. Tė rinjtė e
zonave urbane mund tė themi qė janė pėrgatitur gjatė gjithė periudhės
sė gjimnazit pėr tė pasur njė rezultat maksimal nė provat e pranimit
pėr tė hyrė nė universitete. Kjo pėrgatitje konsiston nga njė
pėrgatitje sistematike gjatė katėr viteve tė gjimnazit, e cila nė vitet
e fundit ėshtė shoqėruar edhe me frekuentimin e kurseve private nė
lėndė tė veēanta qė mund tė korrespondojnė me orientimin e programit
universitar qė kanė dėshirė tė ndjekin. Po nė zonat e thella veriore
kush ėshtė panorama qė na ofrohet nė objektivin tonė? Panorama ėshtė aq
shumė e trishtueshme sa duhet tė alarmohemi, sepse sistemi arsimor nė
kėto zona ėshtė nė njė degradim tė thellė. Nė vitet e fundit mund tė
themi me siguri, e cila nė ēdo moment mund tė jetė e verifikueshme, qė
prodhohet njė numėr nė rritje analfabetėsh dhe injorantėsh. Me pak
fjalė nėse vazhdohet kėshtu shumė shpejt kėto zona tė Shqipėrisė do i
gllabėroj jo vetėm mjerimi qė gjithmonė ka qenė i pranishėm, por edhe
injoranca. Nė shumė zona tė thella tė Shqipėrisė, shkollat ku mund tė
mėsohet mungojnė fare ose janė me orė tė tėra larg, ku mungesa e
infrastrukturės rrugore, e mjeteve tė transportit bėjnė qė frekuentimi
i orėve tė mėsimit tė mbetet mė shumė nė ėndrrat e nxėnėsve, se sa nė
realitetin e pėrditshėm tė tyre. Kjo situatė e krijuar ka detyruar
shumė fėmijė arsimdashės qė edhe pse e kanė shumė nė zemėr shkollėn, ta
braktisėn atė duke mbetur tė lėnduar thellė nė shpirtin e tyre tė
brishtė dhe tė pafajshėm. Megjithatė disa tė tjerė tė nxitur edhe nga
prindėrit e tyre si dhe nga dėshira e tyre personale vendosin tė
sakrifikojnė orė tė tėra rruge nė kėmbe, duke sfiduar kushtet klimatike
dhe gjeografike malore me qėllimin e vetėm qė njė ditė tė arrijnė tė
realizojnė ėndrrat e tyre profesionale dhe akademike. Problemet dhe
hallet e tyre nuk mbarojnė kurrė, edhe pse mes mundimeve qė shkojnė
jashtė logjikės sė perceptimit nė kohėrat moderne, arrijnė tė vazhdojnė
dhe tė mbarojnė studimin e mesėm, i cili ėshtė i karakterizuar nga njė
nivel pedagogjik jo vetėm qė le pėr tė dėshiruar, por ėshtė edhe
qesharak me komponentėt e tij akademik. Mjafton tė pėrmendim qė nė njė
pjesė tė konsiderueshme tė shkollave tė mesme nė zonat veriore tė
Shqipėri kemi pseudomėsues pa arsimim pėrkatės qė japin mėsim dhe qė
marrin pėrgjegjėsitė mbi supe pėr tė pėrgatitur brezin e ardhshėm. Nuk
mungojnė rastet, ku dikush qė pak vite mė parė ka mbaruar me nota
kaluese shkollėn e mesme dhe tani jep mėsim po nė gjimnaz. Kemi edhe
raste tė tjera, ku ndonjė mėsues me arsim pėrkatės nuk ka pėrgjegjėsi
pėr profesionin dhe funksionin qė ka, ku me papėrgjegjshmėrinė mė tė
madhe e kalon kohėn duke pirė raki nė bar se sa duke dhėnė mėsim nė
klasė. Kjo ėshtė panorama e arsimit qė prodhohet nė kėto zona qė ēdo
ditė e mė shumė largohen nga bota e kulturės moderne, sepse nuk kanė
asgjė tė pėrbashkėt me bashkėmoshatarėt e tyre nė botė, pėr veē faktit
qė kanė ardhur nė kėtė botė dhe janė qenie qė luftojnė mes shpresės dhe
dėshpėrimit pėr tė konsumuar vitet e jetės qė ju ka dhuruar zoti dhe
natyra. Dua tė bėj dhe njė lidhje krahasuese me sistemin e fundit qė ka
aplikuar Ministria e Arsimit pėr tu pranuar nė universitet, tė bazuar
nė meritė, preferencė dhe realitetin e situatės sė nivelit arsimor nė
kėto zona. Ky sistem nė teorinė shpjeguese ėshtė mjaft i drejtė, por nė
realitetin aplikues nė terren do tė thoja ėshtė njė dėshtim i radhės,
sepse preferenca e shumė nxėnėsve qė pėrshkruam mė sipėr kanė pak
shanse tė jenė tė realizueshme. Pse ndodh kjo? Sepse, si mund tė arrij
tė marr pikėt e nevojshme nė provimet e maturės dhe lėndėve me zgjedhje
njė nxėnės qė mėsohet nga njė pseudomėsues mė arsim po tė mesėm dhe me
mesatare tė ulėt, apo nga njė mėsues me arsim pėrkatės qė preferon mė
mirė tė kaloj kohėn nė bar duke pirė se sa tė bėj detyrėn e tij si
mėsues qė duhet jo vetėm tė jetė i pranishėm nė klasė, por tė
pėrkushtohet pėr tė dhėnė mėsim me profesionalizėm tė lartė akademik.
Sa mundėsi ka njė nxėnės qė sapo ka mbaruar shkollėn e mesme nė njė
degradim tė tillė arsimor, tė arrij tė kaloj me rezultate konkurrente
provimet e hartuara nga profesionalistėt e lartė nė Tiranė, tė cilėt pa
marrė parasysh realitetin, mendojnė se edhe kėta si shokėt e tyre tė
shkollave tė Tiranės, kanė pasur jo vetėm mėsues me nivel tė lartė
profesional, por qė kanė ndjekur edhe kurse private. Car mund ti thuash
njė maturanteje qė sapo ka mbaruar maturėn dhe qan ēdo ditė, sepse ka
marrė katėr nė provimin e matematikės? Ti e meriton katrėn, sepse nuk
ke mėsuar, kur nė tė vėrtet ajo gjithmonė ka qenė kėrkuese ndaj vetes,
por qė mėsuesi qė i jepte mėsimin e matematikės kishte mbaruar vetėm
pak vite mė parė shkollėn e agronomisė mė mesatare tė dobėt dhe qė nuk
kupton asgjė nga lėnda e matematikės. Car duhet ti thonė prindėrit
vajzės sė dėshpėruar qė tė pushoj sė qari? Ti thonė se: ti bija jonė
nuk mund tė shkosh nė universitet edhe pse gjithmonė ke menduar dhe ke
dashur qė njė ditė tė jesh njė studente e zonja. Car pėrgjigje
argumentuese mund ti jap Ministria e Arsimit? Na vjen keq, por ti nuk
arrite tė bėje testin e provimit qė kemi hartuar ne nė mos pėrputhje me
realitetin, ku ti je pėrpjekur tė shkollohesh. Apo ti thotė na vjen keq
se ti ke preferenca pėr tė vazhduar shkollėn, por nuk ke merita, edhe
pse ne si Ministri nuk kemi bėrė asgjė konkrete pėr tė krijuar mundėsi
bashkohore mėsimdhėnėse, ku dhe ti tė ndjeheshe e barabarte me fėmijėt
e tjerė tė privilegjuar nė kushte dhe rrethana. Notėn katėr nuk e
meriton maturantja fatkeqe qė ka lindur nė njė zonė ku mungon gjithēka
qė nga mėnyra e jetesės deri tek aspiratat e mundshme pėr njė tė ardhme
te ndryshme nga ajo qė pėrjeton ēdo ditė, por Ministria e Arsimit
bashkė me drejtoritė e saja qė nuk ka bėrė asgjė nė kėtė drejtim. Nėse
nuk veprohet shpejt me politika konkrete nė kėto zona malore nė njė tė
ardhme tė afėrt do tė kemi njė realitetit tepėr tė hidhur, ku injoranca
do tė gllabėroj jetėn e pėrditshme shoqėrore. Ministria e Arsimimit
duhet tė inkurajoj tė rinjtė e sapo diplomuar pėr mėsuesi tė shkojnė nė
kėto zona tė thella pėr tė dhėnė mėsim. Ky inkurajim mund tė bėhet duke
ju rritur rrogat nė bazė tė distancave qė kryejnė pėr tė shkuar nė
shkolla, ku duhet tė zhvillojnė orėt e mėsimit me profesionalizėm tė
lartė pėr tė transportuar me dashuri dituritė tek breza e ardhshėm.
Gjithashtu duhet tė garantoj mjete tė posaēme transporti pėr mėsuesit
dhe nxėnėsit qė tiu shkurtoj distancat dhe rraskapitjet fizike.
Vendosja e njė sistemi tė tillė transporti do tė rriste dėshirėn
arsimdashėse tek fėmijėt e kėtyre zonave. Ēdo reformė qė thjeshtė
importohet nga vendet e tjera, por qė nuk pėrshtaten me realitetin tonė
kulturor, ekonomik, dhe social ėshtė e destinuar pėr tė dėshtuar ashtu
siē ka ndodhur deri tani. Reformat nuk duhet tė bėhen sipas kriterit
vertikal, por edhe atij horizontal. Kjo do tė thotė se nuk mund tė
bėjmė reformėn universitare tė aplikimit dhe atė tė zhvillimit sipas
Kartės sė Bolonjės, ku nivelet e tjera tė arsimit mund tė jenė nė
nivele gjithmonė e mė shumė degraduese si ato qė pėrmendėm mė sipėr.
Nėse vazhdon tė zhvillohet me kėtė ritėm situata e papranueshme
arsimore nė kėto zona, atėherė ėndrrat universitare tė maturantes qė ka
marrė katėr nė matematike dhe bashkėmoshatarėve tė saj qė jetojnė nė
njė atmosferė tė tillė dėshpėruese janė afėr sepse i takojnė ēdo ditė
nė mendjet e tyre nė formėn e imazheve virtuale, por janė shumė larg nė
realitet duke mbetur vetėm ėndrra. Nėse nuk sigurojmė njė sistem
arsimor tė shėndosh, rrezikojmė tė kemi njė Rini mediokre dhe pėr
rrjedhojė njė tė ardhme dėshpėruese dhe shqetėsuese. Rinia pėrbėn tė
ardhmen e ēdo kombi, nėse ne nuk kujdesimi pėr tė, rrezikojmė tė mos tė
kemi tė ardhme.
tyre tani kanė objektiv kryesor fillimin e jetės universitar,
frekuentimin e auditorėve dhe bibliotekave pėr tė thelluar njohurit e
tyre pėr profesionet qė duan tė ushtrojnė nė tė ardhmen. Tė rinjtė e
zonave urbane mund tė themi qė janė pėrgatitur gjatė gjithė periudhės
sė gjimnazit pėr tė pasur njė rezultat maksimal nė provat e pranimit
pėr tė hyrė nė universitete. Kjo pėrgatitje konsiston nga njė
pėrgatitje sistematike gjatė katėr viteve tė gjimnazit, e cila nė vitet
e fundit ėshtė shoqėruar edhe me frekuentimin e kurseve private nė
lėndė tė veēanta qė mund tė korrespondojnė me orientimin e programit
universitar qė kanė dėshirė tė ndjekin. Po nė zonat e thella veriore
kush ėshtė panorama qė na ofrohet nė objektivin tonė? Panorama ėshtė aq
shumė e trishtueshme sa duhet tė alarmohemi, sepse sistemi arsimor nė
kėto zona ėshtė nė njė degradim tė thellė. Nė vitet e fundit mund tė
themi me siguri, e cila nė ēdo moment mund tė jetė e verifikueshme, qė
prodhohet njė numėr nė rritje analfabetėsh dhe injorantėsh. Me pak
fjalė nėse vazhdohet kėshtu shumė shpejt kėto zona tė Shqipėrisė do i
gllabėroj jo vetėm mjerimi qė gjithmonė ka qenė i pranishėm, por edhe
injoranca. Nė shumė zona tė thella tė Shqipėrisė, shkollat ku mund tė
mėsohet mungojnė fare ose janė me orė tė tėra larg, ku mungesa e
infrastrukturės rrugore, e mjeteve tė transportit bėjnė qė frekuentimi
i orėve tė mėsimit tė mbetet mė shumė nė ėndrrat e nxėnėsve, se sa nė
realitetin e pėrditshėm tė tyre. Kjo situatė e krijuar ka detyruar
shumė fėmijė arsimdashės qė edhe pse e kanė shumė nė zemėr shkollėn, ta
braktisėn atė duke mbetur tė lėnduar thellė nė shpirtin e tyre tė
brishtė dhe tė pafajshėm. Megjithatė disa tė tjerė tė nxitur edhe nga
prindėrit e tyre si dhe nga dėshira e tyre personale vendosin tė
sakrifikojnė orė tė tėra rruge nė kėmbe, duke sfiduar kushtet klimatike
dhe gjeografike malore me qėllimin e vetėm qė njė ditė tė arrijnė tė
realizojnė ėndrrat e tyre profesionale dhe akademike. Problemet dhe
hallet e tyre nuk mbarojnė kurrė, edhe pse mes mundimeve qė shkojnė
jashtė logjikės sė perceptimit nė kohėrat moderne, arrijnė tė vazhdojnė
dhe tė mbarojnė studimin e mesėm, i cili ėshtė i karakterizuar nga njė
nivel pedagogjik jo vetėm qė le pėr tė dėshiruar, por ėshtė edhe
qesharak me komponentėt e tij akademik. Mjafton tė pėrmendim qė nė njė
pjesė tė konsiderueshme tė shkollave tė mesme nė zonat veriore tė
Shqipėri kemi pseudomėsues pa arsimim pėrkatės qė japin mėsim dhe qė
marrin pėrgjegjėsitė mbi supe pėr tė pėrgatitur brezin e ardhshėm. Nuk
mungojnė rastet, ku dikush qė pak vite mė parė ka mbaruar me nota
kaluese shkollėn e mesme dhe tani jep mėsim po nė gjimnaz. Kemi edhe
raste tė tjera, ku ndonjė mėsues me arsim pėrkatės nuk ka pėrgjegjėsi
pėr profesionin dhe funksionin qė ka, ku me papėrgjegjshmėrinė mė tė
madhe e kalon kohėn duke pirė raki nė bar se sa duke dhėnė mėsim nė
klasė. Kjo ėshtė panorama e arsimit qė prodhohet nė kėto zona qė ēdo
ditė e mė shumė largohen nga bota e kulturės moderne, sepse nuk kanė
asgjė tė pėrbashkėt me bashkėmoshatarėt e tyre nė botė, pėr veē faktit
qė kanė ardhur nė kėtė botė dhe janė qenie qė luftojnė mes shpresės dhe
dėshpėrimit pėr tė konsumuar vitet e jetės qė ju ka dhuruar zoti dhe
natyra. Dua tė bėj dhe njė lidhje krahasuese me sistemin e fundit qė ka
aplikuar Ministria e Arsimit pėr tu pranuar nė universitet, tė bazuar
nė meritė, preferencė dhe realitetin e situatės sė nivelit arsimor nė
kėto zona. Ky sistem nė teorinė shpjeguese ėshtė mjaft i drejtė, por nė
realitetin aplikues nė terren do tė thoja ėshtė njė dėshtim i radhės,
sepse preferenca e shumė nxėnėsve qė pėrshkruam mė sipėr kanė pak
shanse tė jenė tė realizueshme. Pse ndodh kjo? Sepse, si mund tė arrij
tė marr pikėt e nevojshme nė provimet e maturės dhe lėndėve me zgjedhje
njė nxėnės qė mėsohet nga njė pseudomėsues mė arsim po tė mesėm dhe me
mesatare tė ulėt, apo nga njė mėsues me arsim pėrkatės qė preferon mė
mirė tė kaloj kohėn nė bar duke pirė se sa tė bėj detyrėn e tij si
mėsues qė duhet jo vetėm tė jetė i pranishėm nė klasė, por tė
pėrkushtohet pėr tė dhėnė mėsim me profesionalizėm tė lartė akademik.
Sa mundėsi ka njė nxėnės qė sapo ka mbaruar shkollėn e mesme nė njė
degradim tė tillė arsimor, tė arrij tė kaloj me rezultate konkurrente
provimet e hartuara nga profesionalistėt e lartė nė Tiranė, tė cilėt pa
marrė parasysh realitetin, mendojnė se edhe kėta si shokėt e tyre tė
shkollave tė Tiranės, kanė pasur jo vetėm mėsues me nivel tė lartė
profesional, por qė kanė ndjekur edhe kurse private. Car mund ti thuash
njė maturanteje qė sapo ka mbaruar maturėn dhe qan ēdo ditė, sepse ka
marrė katėr nė provimin e matematikės? Ti e meriton katrėn, sepse nuk
ke mėsuar, kur nė tė vėrtet ajo gjithmonė ka qenė kėrkuese ndaj vetes,
por qė mėsuesi qė i jepte mėsimin e matematikės kishte mbaruar vetėm
pak vite mė parė shkollėn e agronomisė mė mesatare tė dobėt dhe qė nuk
kupton asgjė nga lėnda e matematikės. Car duhet ti thonė prindėrit
vajzės sė dėshpėruar qė tė pushoj sė qari? Ti thonė se: ti bija jonė
nuk mund tė shkosh nė universitet edhe pse gjithmonė ke menduar dhe ke
dashur qė njė ditė tė jesh njė studente e zonja. Car pėrgjigje
argumentuese mund ti jap Ministria e Arsimit? Na vjen keq, por ti nuk
arrite tė bėje testin e provimit qė kemi hartuar ne nė mos pėrputhje me
realitetin, ku ti je pėrpjekur tė shkollohesh. Apo ti thotė na vjen keq
se ti ke preferenca pėr tė vazhduar shkollėn, por nuk ke merita, edhe
pse ne si Ministri nuk kemi bėrė asgjė konkrete pėr tė krijuar mundėsi
bashkohore mėsimdhėnėse, ku dhe ti tė ndjeheshe e barabarte me fėmijėt
e tjerė tė privilegjuar nė kushte dhe rrethana. Notėn katėr nuk e
meriton maturantja fatkeqe qė ka lindur nė njė zonė ku mungon gjithēka
qė nga mėnyra e jetesės deri tek aspiratat e mundshme pėr njė tė ardhme
te ndryshme nga ajo qė pėrjeton ēdo ditė, por Ministria e Arsimit
bashkė me drejtoritė e saja qė nuk ka bėrė asgjė nė kėtė drejtim. Nėse
nuk veprohet shpejt me politika konkrete nė kėto zona malore nė njė tė
ardhme tė afėrt do tė kemi njė realitetit tepėr tė hidhur, ku injoranca
do tė gllabėroj jetėn e pėrditshme shoqėrore. Ministria e Arsimimit
duhet tė inkurajoj tė rinjtė e sapo diplomuar pėr mėsuesi tė shkojnė nė
kėto zona tė thella pėr tė dhėnė mėsim. Ky inkurajim mund tė bėhet duke
ju rritur rrogat nė bazė tė distancave qė kryejnė pėr tė shkuar nė
shkolla, ku duhet tė zhvillojnė orėt e mėsimit me profesionalizėm tė
lartė pėr tė transportuar me dashuri dituritė tek breza e ardhshėm.
Gjithashtu duhet tė garantoj mjete tė posaēme transporti pėr mėsuesit
dhe nxėnėsit qė tiu shkurtoj distancat dhe rraskapitjet fizike.
Vendosja e njė sistemi tė tillė transporti do tė rriste dėshirėn
arsimdashėse tek fėmijėt e kėtyre zonave. Ēdo reformė qė thjeshtė
importohet nga vendet e tjera, por qė nuk pėrshtaten me realitetin tonė
kulturor, ekonomik, dhe social ėshtė e destinuar pėr tė dėshtuar ashtu
siē ka ndodhur deri tani. Reformat nuk duhet tė bėhen sipas kriterit
vertikal, por edhe atij horizontal. Kjo do tė thotė se nuk mund tė
bėjmė reformėn universitare tė aplikimit dhe atė tė zhvillimit sipas
Kartės sė Bolonjės, ku nivelet e tjera tė arsimit mund tė jenė nė
nivele gjithmonė e mė shumė degraduese si ato qė pėrmendėm mė sipėr.
Nėse vazhdon tė zhvillohet me kėtė ritėm situata e papranueshme
arsimore nė kėto zona, atėherė ėndrrat universitare tė maturantes qė ka
marrė katėr nė matematike dhe bashkėmoshatarėve tė saj qė jetojnė nė
njė atmosferė tė tillė dėshpėruese janė afėr sepse i takojnė ēdo ditė
nė mendjet e tyre nė formėn e imazheve virtuale, por janė shumė larg nė
realitet duke mbetur vetėm ėndrra. Nėse nuk sigurojmė njė sistem
arsimor tė shėndosh, rrezikojmė tė kemi njė Rini mediokre dhe pėr
rrjedhojė njė tė ardhme dėshpėruese dhe shqetėsuese. Rinia pėrbėn tė
ardhmen e ēdo kombi, nėse ne nuk kujdesimi pėr tė, rrezikojmė tė mos tė
kemi tė ardhme.